Gezondheid

Onze school is gezond
Onze school heeft het vignet Gezonde School behaald. Met het vignet Gezonde School laten wij zien dat onze school voldoet aan de kwaliteitscriteria die zijn opgesteld door deskundigen. Wij zijn trots op dit behaalde resultaat!
Zo zorgen we voor actieve en gezonde leerlingen, een veilige schoolomgeving, een fris klimaat én hebben we aandacht voor de persoonlijke en sociale ontwikkeling van de leerlingen. Dit vinden wij belangrijk, omdat het allemaal bijdraagt aan een gezondere leefstijl, betere schoolprestaties en minder schooluitval.
Dit jaar is het themacertificaat 'Welbevinden' weer verlengd tot oktober 2026.

Gezonde School is een samenwerking tussen diverse landelijke organisaties. Wilt u meer weten over (het vignet) Gezonde School? Kijk dan op www.gezondeschool.nl.

Lunch
Wij vind het goed om duidelijk te zijn over snoep en koek. Wij denken dat dit als toevoeging op lunch of 10-uurtje niet mee naar school hoeft. Dat het prima is dat kinderen leren dat er alternatieven zijn.  Dat is echt een kwestie van even wennen.

Uitzonderingen zijn de feestdagen en verjaardagen, hoewel daar ook het advies en de uitdaging te proberen het zo gezond als mogelijk te houden.

Trakteren = feest
Kinderen krijgen per schooljaar al gauw 30 traktaties. Dat mag ook, want jarig zijn is feest! Maar het is dan wel goed om traktaties voor op school klein te houden en niet te calorierijk te maken
  • Groente en fruit in een leuk jasje.
  • Kleine porties van producten die niet te veel calorieën bevatten, zoals een rozijndoosje, een handje naturel popcorn, soepstengel, peperkoek, mini eierkoek of een minirolletje of zakje met kleine (suikervrije) snoepjes of dropjes
Mocht u zelf leuke suggesties hebben dan horen we dat graag.

Ik eet het beter
De lesprogramma's Over de Tong! voor groep 6, Testlab voor groep 7 en de KlasseLunch voor groep 8 vinden gedurende het schooljaar plaats. Bij deze programma's, die al jaren hun succes hebben bewezen, horen gratis boodschappenpakketten: de leerlingen doen smaaktesten, maken gezonde smoothies, ontdekken voedingsstoffen en lunchen met elkaar.

Onze school heeft een rookvrij schoolplein!
Een gezonde leeromgeving vinden wij belangrijk. Daarom heeft onze school samen met de twee andere scholen een rookvrij schoolplein. Er mag dan nergens meer op het schoolplein gerookt worden. Dit geldt voor iedereen: leerkrachten, ondersteunend personeel, ouders en bezoekers. Ook tijdens ouderavonden en andere activiteiten buiten schooltijd.

Waarom een rookvrij schoolterrein?
Vanaf 1 augustus 2020 moeten alle scholen een rookvrij schoolterrein hebben. Onze school wil leerlingen een gezonde en rookvrije leeromgeving bieden. Uit onderzoek blijkt dat 'zien roken, doet roken'. Kinderen en jongeren beginnen gemakkelijker en eerder met roken als ze roken in hun omgeving zien. Een rookvrij schoolterrein helpt leerlingen niet te starten met roken en voorkomt ongewenst meeroken.

Wij vragen u ook om zelf niet te roken buiten het schoolplein bij de ingang van het plein of op het wachteiland in het zicht van de leerlingen. Bijvoorbeeld bij het brengen en ophalen van leerlingen.
Alvast onze dank voor uw medewerking! Met elkaar dragen we bij aan een gezonde leeromgeving voor onze kinderen.