Bikkeltraining 'Bikkels in de dop' (groep 5 t/m 8)

Bikkels in de dop.

Meer zelfvertrouwen, beter over jezelf denken en relaxter zijn in nieuwe situaties. Dat is de kern van deze training. De kinderen leren beter voor zichzelf op te komen en gewoon lekkerder in hun vel te zitten. Vanaf groep 5 kan er deelgenomen worden aan 'Bikkels in de dop'.

Leer hoe je zelf een nieuwe start kunt maken, anders over dingen na kunt denken en met opgeheven hoofd nieuwe uitdagingen aankunt.

Werkwijze:

De trainingen bestaan uit 6 wekelijkse bijeenkomsten van 1,5 uur per keer. Er wordt na iedere bijeenkomst huiswerk meegegeven om thuis verder te kunnen oefenen. Dit schooljaar zal de training plaats vinden op maandagmiddag na schooltijd (14:00 uur tot 15:30 uur)

Thema's die onder andere aan bod komen tijdens de weerbaarheidstraining 'Bikkels in de dop':

• Wat is weerbaarheid en assertiviteit
  • Jezelf leren kennen: wat kan ik goed en wat zijn mijn uitdagingen
  • Stress herkennen en inschalen met de stressmeter
  • Gedachten herkennen met hulp van Piepmiep Paula, Bikkelboy Bob en Woeste Wilma
  • Leren relativeren en de baas worden over eigen gedachten (Bikkeldenken)
  • Relaties tussen gebeurtenissen, gedachten, gevoelens, gedragingen en gevolgen in leren zien
  • Leren ontspannen en goed ademhalen met Chill Bill
  • Voor jezelf opkomen met een Bikkelhouding
  • 'Nee' leren zeggen en omgaan met kritiek
  • Reageren op plagen en pesten
  • De drie Bikkeltips beheersen: stevige houding, rustige stem en de blik vooruit!

Er wordt gestart met een intakemail voor ouders en kind. Via deze mail worden de wederzijdse verwachtingen besproken en bekeken of de Bikkeltraining aansluit bij de wensen. Het kind ontvangt het begeleidend werkboek "Bikkels in de dop" vol met belangrijke informatie en handige tips.  Na iedere bijeenkomst wordt er een "thuisopdracht" meegegeven. Ouders ontvangen wekelijks een ouderbrief zodat zij precies weten wat er behandeld is en thuis nieuw geleerde vaardigheden en gedrag kunnen stimuleren.

Als u denkt dat het iets voor uw kind zou kunnen zijn, neem dan contact op met de groepsleerkracht van uw kind. Via de groepsleerkracht krijgen de trainers door welke kinderen deel zouden willen nemen.
De training wordt gegeven door juf Daniëlle Stigter. Zij is gecertificeerd Bikkeltrainer.
Voor meer info: www.bikkeltrainingen.nl

De kosten voor deelname aan deze training bedragen € 15,00 (dit is de vergoeding voor het boek dat de kinderen mogen houden na afloop van de training, de andere kosten worden via school vergoed)

2024 KBS De Rietkraag